25 december 2011

Stefan Milenković

Een week geleden had ik nog nooit van Stefan Milenković gehoord. Maar dinsdag aanstaande treedt hij op – hij speelt viool – in Novi Sad. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt.

Milenković werd in 1977 in Belgrado geboren. Op driejarige leeftijd begon hij met vioolspelen. Op 16-jarige leeftijd had hij al duizend concerten geven. Hij speelde op jeugdige leeftijd onder meer voor de Amerikaanse president Ronald Reagan, Sovjetleider Michail Gorbatsjov en paus Johannes Paulus II. In 1994 werd hij uitgenodigd te studeren aan de Juilliard School, het prestigieuze conservatorium in New York. Bij internationale concoursen eindigde hij als winnaar of finalist. In 2003 werd hij benoemd tot universitair docent aan de Juillard School. Op zijn tournees werkte Stefan samen met beroemde orkesten en gerenommeerde dirigenten. Tegenwoordig is hij universitair hoofddocent viool aan de Universiteit van Illinois. Behalve als begaafd violist staat Stefan Milenković ook bekend om zijn humanitaire betrokkenheid. Voor een uitgebreide biografie verwijs ik naar zijn website.

Dinsdagavond 27 december aanstaande treed hij dus op, samen met het kamerorkest Gudači Svetog Đorđa (de strijkers van Sint Joris) in de Synagoge van Novi Sad. Een uitverkocht galaconcert. Op het programma staan de Vier Seizoenen in Buenos Aires (voor viool en strijkers) van de Argentijnse bandeonist Astor Piazzolla, La Campanella van de Italiaanse vioolvirtuoos Niccolò Paganini en de Serenade voor strijkers van de Russische componist Pjotr Iljitsj Tsjaikovski (met de bekende wals). Een gevarieerd programma dus. Stefan zal zijn kunsten in ieder geval vertonen in het middendeel: La Campanella. Of hij ook mee zal spelen in Piazzola’s Vier Seizoenen weet ik niet. Tsjaikovski’s Serenade zal door het kamerorkest worden uitgevoerd. Ik kan er helaas niet bij zijn. En dat is jammer, niet alleen vanwege de musici en het programma, maar ook vanwege de ambiance. Dat laatste weet ik uit ervaring; zie mijn weblogbericht Een concert in de Synagoge.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten